Text/HTML
Add Content...
Text/HTML

Veelgestelde vragen

Text/HTML

Veelgestelde vragen over het verzenden van pakketten

Hoe werkt DPD Web Parcel?
Maak hier een pakketlabel aan. Print het label en bevestig het op uw pakket. Overhandig vervolgens uw pakket aan een Pickup parcelshop in de buurt. Hij ondertekent je verzendbewijs en het pakket is nu klaar om naar zijn bestemming gebracht te worden.

Moet ik me verplicht registreren?
Nee, je hoeft je niet te registreren. Maar registreren heeft wel een aantal voordelen. Zo hoef je niet voor elke pakketverzending de verzendgegevens in te vullen. Daarnaast kun je gebruik maken van een adresboek en heb je een overzicht van al je verzendingen.

Kan ik ook een pakketlabel in een Pickup parcelshop kopen?
U kunt ook met uw pakket in een Pickup parcelshop terecht om er een pakketlabel te kopen. Bij Shops die labels verkopen staat in onze Pickup parcelshop finder ‘Verzendservice’ als een service.

Wat kost het om een pakket te verzenden via een Pickup parcelshop?

Het tarief is afhankelijk van de bestemming. Een overzicht van de tarieven vind je hier.

Kan ik een pakket versturen naar een Pickup parcelshop? Ja, het is mogelijk om een pakket te versturen van een Pickup parcelshop naar een andere Pickup parcelshop. De ontvanger wordt geïnformeerd wanneer het pakket klaarligt voor afhaling.

Hoe weet de ontvanger dat er een pakket klaarligt in een Pickup parcelshop? Als je een pakket verstuurd naar een andere Pickup parcelshop wordt de ontvanger per e-mail of sms geïnformeerd als het pakket klaarligt voor afhaling. Het pakket wordt 8 kalenderdagen in de Pickup parcelshop bewaard.

Naar welke bestemmingen kan ik een pakket verzenden?
Via de Pickup parcelshop kun je pakketten verzenden naar adressen binnen België en Europa. Het is niet mogelijk om pakketten te verzenden naar een postbusadres of een adres op eiland (enkel Verenigd Koninkrijk en Ierland).

Wat voer ik in als postcode op het verzendformulier bij pakketten naar Ierland?
Als u een pakket naar Ierland wil versturen, vragen wij u om ‘1’ als postcode te gebruiken voor Dublin en ‘2’ voor alle bestemmingen buiten Dublin , omdat Ierland geen postcodesysteem heeft

Kan ik een pakket verzenden naar een postbusadres?
Nee, je kunt geen pakket verzenden naar postbusadressen

Is het mogelijk om een pakket te verzenden op een eiland?
Nee, dat kan niet. Maar het Verenigd Koningkijk en Ierland vormen hierop een uitzondering, daar bezorgen we wel.

Hoe lang is een DPD pakketlabel geldig?
Als je een label print, moet je het binnen 10 kalenderdagen gebruiken. 

Hoe betaal ik voor het DPD pakketlabel?
Je betaalt online voor het pakketlabel met uw bank of creditkaart.

Hoe groot en zwaar mag een pakket zijn?
Een pakket mag maximaal 20 kg wegen. Het mag niet groter zijn dan  100 (L) x 50 (B) x 50 (H) (in cm).

Waar vind ik een Pickup parcelshop?
Hier vind je de dichtstbijzijnde Pickup parcelshop.

Is mijn pakket verzekerd?
Je pakket is tegen schade en verlies verzekerd volgens de CMR-voorwaarden die je vindt in onze Algemene Voorwaarden. 

Ontvang ik een verzendbewijs?
Bij het pakketlabel ontvang je ook de verzendinstructies. Hierop staat ook het aantal pakketten en de pakketnummers van je zending. Dit document wordt door de Pickup parcelshop ondertekend. Het is ook je verzendbewijs.

Werkt DPD met track & trace?
Ja, via track & trace kun je op www.dpd.be online je pakket traceren met het pakketnummer.

Hoe weet ik wanneer een pakket geleverd is?
DPD werkt met track & trace. Je kunt je pakket altijd met het pakketnummer traceren op www.dpd.be. In de levensloop van het pakket zie je of het bezorgd is.

Wat gebeurt er als het pakket niet bezorgd kan worden?

Weigert de ontvanger het pakket? Of kan het pakket om een andere reden niet afgeleverd worden? Dan verzenden we het pakket terug naar jou. Hiervoor brengen we geen extra kosten in rekening, maar de verzendkosten kun je niet terugkrijgen.

 

Waar moeten verpakkingen aan voldoen?
Zorg ervoor dat het pakket stevig verpakt en goed dichtgemaakt is met tape. De verpakking moet scheurvrij zijn en mag niet lekken. Let er ook op dat de inhoud van het pakket niet kan verschuiven.

Zijn er zaken die ik niet mag verzenden?
Sommige dingen mogen of kunnen wij niet verzenden. Denk hierbij aan onder andere levende dieren, wapens, kostbare voorwerpen (bijvoorbeeld antiquiteiten en geld), zaken die kunnen bederven, breekbare voorwerpen (zoals beelden of flessen wijn) en gevaarlijke stoffen. Voor een volledig overzicht verwijzen wij je graag naar onze Algemene voorwaarden.

Wat moet ik doen als mijn pakket beschadigd is of niet is bezorgd?
Neem contact met ons op via webparcel@dpd.be. Je kunt ook bellen naar +32 (0) 78 15 25 05. Houd het pakketnummer bij de hand. Deze bestaat uit 14 cijfers.