Text/HTML

Veelgestelde vragen over het verzenden van pakketten


Hoe werkt DPD Web Parcel?

Maak hier een pakketlabel aan. Print het label en bevestig het op uw pakket. Overhandig vervolgens uw pakket aan een Pickup parcelshop in de buurt. Hij ondertekent je verzendbewijs en het pakket is nu klaar om naar zijn bestemming gebracht te worden.

Wat is ParcelLetter?

Met ParcelLetter verstuur je jouw kleinste pakketten aan het meest voordelige tarief. Een ParcelLetter mag niet groter zijn dan 38 (L) X 26,5 (B) X 3,2 (H) in cm. Het maximale gewicht voor een ParcelLetter is 3 kg. De levering van een ParcelLetter gebeurt op dezelfde manier als een groter pakket (excl. Nederland).

Waar moet de verpakking van mijn pakket aan voldoen?

Zorg ervoor dat je pakket voldoet aan onze verzendinstructies:

Een pakket mag niet meer wegen dan 20 kg. Het mag ook niet groter zijn dan 100 (L) x 50 (B) x 50 (H) in cm. Voor een ParcelLetter gelden andere afmetingen. Een ParcelLetter mag niet groter zijn dan 38 (L) X 26,5 (B) X 3,2 (H) in cm.

  • Het pakket heeft een DPD pakketlabel.
  • Het pakketlabel is op wit papier uitgeprint.
  • Bevestig het pakketlabel stevig op het pakket maar plak geen plakband over de streepjescode.
  • Gebruik een goede en stevige verpakking, deze mag geen scheuren hebben en mag niet lekken.
  • Zorg er ook voor dat de inhoud van je pakket niet kan verschuiven.

Moet ik me verplicht registreren?

Nee, je hoeft je niet te registreren. Maar registreren heeft wel een aantal voordelen. Zo hoef je niet voor elke pakketverzending de verzendgegevens in te vullen. Daarnaast kun je gebruik maken van een adresboek en heb je een overzicht van al je verzendingen.


Wat kost het om een pakket te verzenden via een Pickup parcelshop?

Het tarief is afhankelijk van de bestemming. Een overzicht van de tarieven vind je hier.


Kan ik een pakket versturen naar een Pickup parcelshop?

Ja, het is mogelijk om een pakket te versturen van een Pickup parcelshop naar een andere Pickup parcelshop. De ontvanger wordt geïnformeerd wanneer het pakket klaarligt voor afhaling.


Hoe weet de ontvanger dat er een pakket beschikbaar is in een Pickup parcelshop?

Als je een pakket verstuurt naar een andere Pickup parcelshop wordt de ontvanger per e-mail of sms geïnformeerd als het pakket klaarligt voor afhaling. Het pakket wordt 8 kalenderdagen in de Pickup parcelshop bewaard.


Naar welke bestemmingen kan ik een pakket verzenden?

Via het Pickup netwerk kun je pakketten verzenden naar adressen binnen België en Europa. Het is niet mogelijk om pakketten te verzenden naar een postbusadres of een adres op eiland (enkel Verenigd Koninkrijk en Ierland). Je vindt de bestemmingen hier.


Wat voer ik in als postcode op het verzendformulier bij pakketten naar Ierland?

Als je een pakket naar Ierland wil versturen, vragen wij om ‘1’ als postcode te gebruiken voor Dublin en ‘2’ voor alle bestemmingen buiten Dublin, omdat Ierland geen postcodesysteem heeft.


Kan ik een pakket verzenden naar een postbusadres?

Nee, je kunt geen pakket verzenden naar postbusadressen.


Is het mogelijk om een pakket te verzenden op een eiland?

Nee, dat kan niet. Maar het Verenigd Koningkijk en Ierland vormen hierop een uitzondering, daar bezorgen we wel.


Hoe lang is een DPD pakketlabel geldig?

Als je een label print, moet je het binnen 10 kalenderdagen gebruiken.


Hoe betaal ik voor het DPD pakketlabel?

Je betaalt online voor het pakketlabel met je bank- of creditkaart.


Hoe groot en zwaar mag een pakket zijn?

Een pakket mag maximaal 20 kilogram wegen. Het mag niet groter zijn dan 100 (L) x 50 (B) x 50 (H) (in cm). Deze afspraak is internationaal met alle Pickup parcelshops gemaakt zodat zij niet hele grote of zware pakketten in hun winkel moeten verwerken. Ook pakketten die je door de chauffeur laat ophalen, hebben deze restricties.

Voor een ParcelLetter gelden andere afmetingen. Een ParcelLetter mag niet groter zijn dan 38 (L) X 26,5 (B) X 3,2 (H) in cm. Het maximale gewicht voor een ParcelLetter is 3 kg.

Grotere of zwaardere pakketten kun je niet via DPD Web Parcel verzenden. Voor zakelijke klanten die met een DPD-contract verzenden kan dit wel. Klik hier voor meer informatie.


Waar vind ik een Pickup parcelshop?

Hier vind je de dichtstbijzijnde Pickup parcelshop.


Is mijn pakket verzekerd?

Je pakket is tegen schade en verlies verzekerd volgens de CMR-voorwaarden die je vindt in onze Algemene Voorwaarden. Met de optie ‘Hogere verzekering’ kan je jouw pakket verzekeren tot €520.

Ontvang ik een verzendbewijs?

Bij het pakketlabel ontvang je ook de verzendinstructies. Hierop staat ook het aantal pakketten en de pakketnummers van je zending. Dit document wordt door de Pickup parcelshop ondertekend. Het is ook je verzendbewijs


Werkt DPD met track & trace?

Ja, via track & trace kun je op www.dpd.be online je pakket traceren met het pakketnummer.


Hoe weet ik wanneer een pakket geleverd is?

DPD werkt met track & trace. Je kunt je pakket altijd met het pakketnummer traceren op www.dpd.be. In de levensloop van het pakket zie je of het bezorgd is.


Wat gebeurt er als het pakket niet bezorgd kan worden?

Weigert de ontvanger het pakket? Of kan het pakket om een andere reden niet afgeleverd worden? Dan verzenden we het pakket terug naar jou. Hiervoor brengen we geen extra kosten in rekening, maar de verzendkosten kun je niet terugkrijgen.

Zijn er zaken die ik niet mag verzenden?

Sommige dingen mogen of kunnen wij niet verzenden. Denk hierbij aan onder andere levende dieren, wapens, kostbare voorwerpen (bijvoorbeeld antiquiteiten en geld), zaken die kunnen bederven, breekbare voorwerpen (zoals beelden of flessen wijn) en gevaarlijke stoffen. Voor een volledig overzicht verwijzen wij je graag naar onze Algemene Voorwaarden.


Wat moet ik doen als mijn pakket beschadigd is of niet is bezorgd?

Neem contact met ons op via webparcel@dpd.be. Je kunt ook bellen naar +32 (0) 78 15 25 05. Houd het pakketnummer bij de hand. Deze bestaat uit 14 cijfers.


Wat is Predict? Hoe worden particuliere ontvangers op de hoogte gebracht?

DPD informeert de particuliere ontvanger op voorhand over de dag van levering van het pakket. Komt die dag niet uit? Geen probleem, tot op 1 uur voor de levering kan de ontvanger nog wijzigingen uitvoeren! Wijzigingen kunnen worden doorgegeven via de link in de notificatie (sms of e-mail) die DPD naar de ontvanger verstuurt.

De ontvanger kan het moment en het adres van levering laten wijzigen en het pakket

  • afhalen in een Pickup parcelshop in de buurt,
  • laten leveren op een andere dag,
  • laten leveren op een ander adres of
  • laten neerzetten op een veilige locatie.

Op de dag zelf wordt de ontvanger per e-mail of sms geïnformeerd over het tijdvak van 1 uur waarin het pakket zal aankomen.

 


Wat gebeurt er als de geadresseerde niet thuis is?

Als de ontvanger niet thuis is, laat de chauffeur bij de eerste afleverpoging een berichtkaartje achter in de brievenbus. Het pakket wordt dan naar een Pickup parcelshop gebracht waar de consument het binnen de 7 werkdagen kan komen ophalen. Is dit niet het geval, dan wordt het pakket retour gestuurd naar de afzender.